آیا بو می‌تواند یک وسیله هنری باشد؟

۳۱ خرداد ۱۴۰۰
WhatsApp Image 2021-06-19 at 13.22.56

ما هنر برای چشم و موسیقی برای گوش داریم، اما در مورد محرک‌های خلاقانه برای حس بویایی چه می‌توان گفت؟
یک نمایش جدید در خانه‌حراج فیلیپس در پاریس این سوال را از طریق نمایش جدیدی از مجسمه‌های بویایی توسط شش هنرمند، از جمله جوآنا واسکونسلوس و عادل عبدالصمد، که رایحه‌های منحصر به فرد بوجود آمده توسط متخصصان عطر را شامل می شود، پاسخ می‌گوید.
ایده‌ی این نمایش توسط متخصص عطر “تالهایمر” مطرح شد، وی از هنرمندان دعوت کرد تا با همکاری یک عطرساز، رایحه‌ای تولید کنند و درون اثر هنری خود قرار دهند.
تالهایمر درباره انتخاب هنرمندان می‌گوید: من هنرمندانی را انتخاب‌کردم که دارای شخصیت قوی و رویکرد متمایز در ساختن هنر هستند زیرا این بدان معنی است که هویت بویایی آنها نیز قویتر خواهدبود.
یکی از هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایش “جوآنا واسکونسلوس” هنرمند مشهور پرتغالی است، وی درباره آثار خود می‌گوید: به طور معمول مجسمه‌ها و آثار من بسیار بزرگ هستند و فضایی را اشغال می‌کنند، اما در اینجا، مجسمه‌ها کوچک هستند و این عطر است که در عوض حجم فضا را پرمی‌کند.
این نمایشگاه همچنین اهمیت بویایی را در زمانی نشان می‌دهد که افراد زیادی آن را به خاطر ابتلا به کرونا از دست می‌دهند.
تاثیرگذارترین اثر در این نمایش مجسمه‌ای از عادل عبدالصمد، هنرمند الجزایری است. این اثر گوی حاوی رایحه گل رز شرقی در زیر یک مجسمه سفید و سرامیکی پای زن است. پل گرلین، عطر ساز، درباره‌ی این اثر می‌گوید: “وقتی بوی گل‌سرخ را حس کردم، بلافاصله به پای آن زن افتادم و تصورکردم زنی را می‌بینم که نمی‌توانم به آن برسم.”